Харківський історичний музей

Пошук шляхів популяризації музеїв на прикладі діяльності музею Богдана Хмельницького

Музей у глобальному світі: інновації та збереження традицій

Пискун Ольга Олександрівна

Тези наукових доповідей (повідомлень)

Музей Богдана Хмельницького Національного історико-культурного заповідника «Чигирин» розпочав роботу у 1995 році. За короткий час він став відомим не лише на Черкащині, а і в Україні та за її межами. Створений у невеликому містечку, де проживає близько 10 тис. чоловік, сьогодні музей Богдана Хмельницького щороку приймає більше 22 тис. відвідувачів. Серед туристів багато відомих людей: політиків, діячів культури, науковців.

Проте так було не завжди. Ще донедавна мало хто в Україні знав про існування у Чигирині музею, присвяченого українському гетьманові. Тому, після створення у 2006 році постійної експозиції музею Богдана Хмельницького, популяризація закладу стала одним із головних його завдань.

Важливу роль у цьому традиційно відіграє видавнича діяльність. Щойно завершились роботи над експозицією, науковці відділу, спільно з черкаським бюро рекламних послуг «Містер Піксель», почали готувати до друку перший путівник по музею. У листопаді 2007 року це видання побачило світ. Яскравий, з великою кількістю ілюстрацій та лаконічними текстами двома мовами (українською та англійською) путівник одразу привернув увагу відвідувачів. Через два роки з друку вийшов набір листівок «Музей Богдана Хмельницького» видавництва «I.B.C. Пресс дайджест» (м. Черкаси). На 17 листівках набору показані найкращі експозиційні комплекси та предмети музею Богдана Хмельницького. Невисока ціна цих видань зробила їх доступними для широкого кола відвідувачів.

З розвитком науково-технічного прогресу музейні заклади отримали можливість створювати нові види продукції, які передбачають використання електронних ресурсів. Серед них важливе місце займають презентації, каталоги музейних колекцій. Особливістю таких робіт є те, що виконати їх можна власними силами, освоївши відповідну комп’ютерну програму, вони легко розповсюджуються, не потребують великих матеріальних затрат.

Тому одночасно з підготовкою друкованих видань співробітники відділу розгорнули роботу над електронною презентацією музею. Ними були сфотографовані музейні предмети, експозиційні зали, підібрані відповідні фотоматеріали із фондів НІКЗ «Чигирин», підготовані супроводжувальні тексти. Підсумком роботи стало створення електронної презентації «Музей Б. Хмельницького» (автори – завідуюча відділом Пискун О. О. та старший науковий співробітник Діденко Я. Л.). Вона являла собою набір картинок-слайдів, які супроводжувались текстовими матеріалами. Презентація мала розгалужену структуру, включала теми, присвячені історії створення музею, огляду його колекції, експозиції. У вересні 2008 року електронна презентація «Музей Б. Хмельницького» була представлена на ІІ Всеукраїнському музейному фестивалі у м. Дніпропетровськ у конкурсі аудіовізуальних програм. Журі високо оцінило цю роботу, визнавши її переможцем у номінації «Візитна картка»[2, с. 289].

Велике значення для популяризації музею відіграло рекламне слайд-шоу «Заповідник козацької слави», підготоване силами працівників музейного відділу. До нього увійшли найкращі фото пам’яток заповідника, залів музею Б. Хмельницького, експонатів. Вдало підібраний музичний супровід доповнював враження від побаченого на екрані.

Ця робота неодноразово представляла заклад на різноманітних заходах, виставках. Слайд-шоу можна було легко розповсюджувати та презентувати колегам і гостям заповідника.

Звичайно, велику роль у популяризації музеїв відіграють ґрунтовні каталоги колекцій. Проте такі видання потребують значних коштів, які не завжди є в наявності. Інша справа – каталог електронний. Його створення залежить лише від володіння потрібною комп’ютерною програмою та наявності відповідно опрацьованих фото та текстів. Найпопулярнішою для підготовки презентацій є програма Power Point, яка входить до пакету Microsoft Office. Саме ця програма була використана для створення електронного каталогу «Кераміка XVII-XVIII ст. із колекції музею Б. Хмельницького»(автор Пискун О. О.).

У час комп’ютерних комунікацій для швидкого поширення інформації дуже важливо мати власний сайт в Інтернеті. Музей Б. Хмельницького є структурним підрозділом НІКЗ «Чигирин», тому все що відбувається у закладі систематично висвітлюється на сайті заповідника.

Окрім цього, популяризація заходів та проектів музею здійснюється у мережі Facebook. Соціальні мережі дозволяють відвідувачам висловити свої побажання та задати питання, а також отримати своєчасні відповіді, взяти участь у житті музею як в його стінах, так і за його межами. Використання можливостей соціальних мереж робить сучасний музей відкритим, доступним і привабливим, розширює його функції, привертає молодіжну аудиторію.

Корисним для поліпшення роботи закладу, створення його позитивного іміджу є періодичне знайомство з відгуками в мережі Інтернет. Враження відвідувачів від експозиції, екскурсійного обслуговування, поведінки персоналу дозволяють оцінити власну роботу, визначити слабкі та сильні сторони закладу, стимулюють бути кращими, привабливими для кожного, хто відвідав музей.

Головною у діяльності музейної установи є робота з відвідувачами. Незважаючи на вік, статус чи рівень освіченості відвідувача, він повинен знайти для себе в експозиції те, що його зацікавить, не залишить байдужим, запам’ятається. Особливо це важливо для дітей, адже саме у дитинстві формується звичка відвідувати музеї, і якщо ці візити залишили у дитини приємні враження, то, у майбутньому, вона обов’язково повернеться сюди знову, уже з власними дітьми.

Для того, щоб спілкування з музеєм зацікавило дитячу аудиторію, працівники музею розробили екскурсію-гру «Читаємо, шукаємо, пізнаємо». Її суть полягає в тому, що дитині вручається спеціальний бланк (путівник), у якому розміщені зображення експонатів з підписами-загадками. Відшукавши їх в експозиції, вона відповідає на поставлені запитання. Правильність відповіді залежить від уважного огляду вітрин, читання етикеток, власних міркувань. Таким чином, похід до музею перетворюється на захоплюючу гру, головною дійовою особою якої стає сам маленький відвідувач. Путівник, отриманий безкоштовно з написом «Справжньому музейнику», дитина залишає на згадку, таким чином надовго фіксуючи у пам’яті побачене у музеї.

Пріоритетним завданням у роботі музею Б. Хмельницького є надання висококваліфікованого екскурсійного обслуговування, адже враження про заклад формується, перш за все, від щоденної роботи екскурсоводів та персоналу. А це і є головною його рекламою. Приємно, коли людина, яка побувала у музеї, залишається задоволеною. Повернувшись додому, вона обов’язково розповість іншим про побачене та почуте, що спонукатиме їх теж відвідати заклад. У 2013 році відділ масової науково-освітньої роботи НІКЗ «Чигирин» провів анкетування відвідувачів заповідника (в тому числі і музею). З’ясувалось, що більшість відвідувачів (близько 60 відсотків) отримали інформацію про заповідник саме від друзів та знайомих [12].

У цікавий спосіб поділилися своїми враженнями від відвідин музею Б. Хмельницького працівники агентства об’ємних презентацій 3D Tour (м. Київ). Вражені якістю оформлення експозиції, вони безкоштовно виготовили та дозволили використовувати у роботі віртуальний тур по залах музею. Зараз він розміщений на сайтах НІКЗ «Чигирин» та агентства 3D Tour, де його може побачити кожен бажаючий [11].

Велике значення для популяризації музею як серед пересічних відвідувачів, так і серед вузького кола спеціалістів має наукова робота. Наукові співробітники відділу вивчають та аналізують роботу закладу, вводять у науковий обіг предмети музейного зібрання. Стаття «Музей Богдана Хмельницького у Чигирині: історія та сьогодення»(автор – завідуюча відділом Пискун О. О.) була опублікована у журналах «Музеї України», «Пам’ятки України», на сайтах «Нова Січ», «Народна правда», «Буковинські старожитності», у наукових збірниках «Розвиток музейної справи на Черкащині» (матеріали науково-практичної конференції. 18 червня 2008 року, м. Черкаси), «Чигиринщина: історія та сьогодення» (матеріали науково-практичної конференції 17-18 травня 2006 р.) [3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10]. Лише протягом останніх двох років підготовано наукові статті про речі з музейної колекції: «Побутова кераміка XVII – поч. XVIII ст. із колекції музею Б. Хмельницького НІКЗ «Чигирин», «Люльки XVII-XVIII століть із колекції музею Богдана Хмельницького у Чигирині», «Польова гармата ХVІІ ст. з колекції музею Б. Хмельницького НІКЗ «Чигирин», «Елементи козацького спорядження XVII-XVIIІ ст. з колекції музею Б. Хмельницького», «Євангелія кінця XVIІ – початку XVIІІ ст. у збірці музею Б. Хмельницького Національного історико-культурного заповідника «Чигирин», «Гаптовані ікони ХVІІІ-ХІХ ст. з колекції музею Б. Хмельницького Національного історико-культурного заповідника «Чигирин». З ними працівники музею взяли участь у більш ніж 10 наукових конференціях, у тому числі і міжнародних [1].

У 2008 році на сторінках районної газети «Чигиринські вісті» науковими працівниками відділу була започаткована рубрика «Історія в речах. Розповіді про найцікавіші експонати музею Б. Хмельницького». Це зроблено перш за все для того, щоб привернути увагу місцевого населення до своєї роботи, спонукати їх до відвідування закладу. У науково-популярній формі жителям Чигиринщини пропонувались цікаві статті про предмети з музейної колекції. Всього впродовж двох років у згаданій рубриці опубліковано 15 розповідей про експонати музею. Пізніше вони були використані для друку в іншому періодичному виданні – загальнонаціональній газеті «Україна козацька».

Надзвичайно важливим у представленні музейного закладу широкому колу потенційних відвідувачів є використання засобів масової інформації, зокрема телебачення. Працівники відділу систематично беруть участь у зйомках сюжетів про музей, допомагають у створенні телепрограм про гетьмана Богдана Хмельницького. За роки існування музею вже традиційною стала співпраця з Обласною державною телерадіокомпанією «Рось», телеканалами ICTV, СТБ.

Отже, музей Богдана Хмельницького, за 18 років існування, піднявся на один щабель з відомими музейними закладами не лише регіону, а й України. Підтвердження цьому – постійно зростаюча кількість відвідувачів, географія яких охоплює усі без винятку куточки нашої Батьківщини. Важливу роль у цьому відіграла систематична робота з популяризації закладу, формування його позитивного іміджу.

Джерела і література

1. Звіти про роботу музею за 2012-2013 рр. // Науковий архів НІКЗ «Чигирин».

2. Пискун О. О. Використання інформаційно-комунікативних технологій в музейній практиці. Електронна презентація «Музей Богдана Хмельницького» [Текст] / О. О. Пискун, Я. Л. Діденко // Чигиринщина: історія і сьогодення : матеріали науково-практичної конференції 1-2 жовтня 2008 р. – Черкаси : Вертикаль : Кандич С. Г., 2008.

3. Пискун О. О. До історії створення музею Богдана Хмельницького в місті Чигирин [Текст] / О. О. Пискун // Чигиринщина: історія і сьогодення : матеріали науково-практичної конференції 17-18 травня 2006 р. – Черкаси : Вертикаль : Кандич С.Г., 2006. – С. 236-240.

4. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького в Чигирині: історія та сьогодення [Текст] / О. О. Пискун // Музеї України. – 2010. – № 3 (37). – С. 14-17.

5. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького в Чигирині: історія та сьогодення [Текст] / О. О. Пискун // Пам’ятки України. – 2011. – №5-6. – С. 20-27.

6. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького в Чигирині: минуле ы сьогодення [Текст] / О. О. Пискун // Розвиток музейної справи на Черкащині : матеріали науково-практичної конференції,18 червня 2008 року, м. Черкаси. – Черкаси : Брама-Україна, 2009. – С. 64-68.

7. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького в Чигирині: історія та сьогодення [Електронний ресурс] / Пискун Ольга Олександрівна. – Режим доступу: http://narodna.pravda.com.ua/travel/4cbace13a774c

8. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького в Чигирині: історія та сьогодення [Електронний ресурс] / Пискун Ольга Олександрівна. – Режим доступу: http://starogit.do.am/publ/1-1-0-1832

9. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького у Чигирині [Електронний ресурс] / Пискун Ольга Олександрівна. – Режим доступу: http://novasich.org.ua/index.php?go=News&in=view&id=8180

10. Пискун О. О. Музей Богдана Хмельницького у Чигирині [Електронний ресурс] / Пискун Ольга Олександрівна. – Режим доступу: http://old.museum-ukraine.org.ua/index.php?go=News&in=view&id=8439

11. Національний історико-культурний заповідник “Чигирин”, Музей Богдана Хмельницького [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://3dtour.ua/tours/2009/museum_chigirin/index.php?id=23&mode=2

12. Науковий архів НІКЗ «Чигирин».