Харківський історичний музей

Висвітлення традиційних народних свят та обрядів в музеї народної архітектури та побуту

Всеукраїнська наукова конференція, присвячена 150-річчю з дня народження видатного українського вченого, академіка АН України М. Ф. Сумцова

Козій Галина Іванівна

Тези наукових доповідей (повідомлень)

 

Згідно наукової концепції музею народної архітектури та побуту Середньої Наддніпрянщини передбачалось створення тематичних експозицій, які б могли б ширше і повніше розкрити окремі теми, що не можливо зробити в експозиції музею-села, а також передбачалось відтворення традиційних народних свят, обрядів шляхом проведення етнографічних свят.

Перша спроба відтворення традиційних звичаїв та обрядів була зроблена при створенні „Музею хліба" (1984 р.) у розділі „Хліб у звичаях та обрядах". Було розкрито такі теми: „Хліб у весільному обряді", „Хліб у святах та звичаях-осінньо-зимового циклу", „Зустріч весни", „Обжинки" та „Свято урожаю" за допомогою етнографічних матеріалів, муляжів.

На протязі 1985-1989 років проводились роботи по створенню музею Українських народних свят, звичаїв та обрядів: написання наукової концепції, розробка структурного та тематико-експозиційного планів, збір експонатів, створення художнього образу кожної теми і музею в цілому. Експозиція музею має такі розділи: „Виникнення народних звичаїв та обрядів", „Обряди та свята календарного циклу", „Родинно-побутові свята та обряди", „Звичаї та обряди громадського побуту", „Сучасні свята та обрядовість". Для створення експозиції використано етнографічні матеріали, твори декоративно-прикладного мистецтва, живопис, плакати, муляжі, копії. Якщо в експозиції музею-села в інтер'єрах хат одні і ті ж предмети виконують функціональну, побутову, навіть соціальну роль, то в музеї „Українських народних свят, звичаїв та обрядів" вони є носіями інформації про магічний, обереговий, обрядовий, символічний їх зміст.

Дотримання традицій, звичаїв, влаштування свят виявлялось через обрядодійство, організацію систему харчування, дотримання певних змін в одязі, а також через відповідні зміни в інтер'єрі житла. Відповідно цього в 90-х роках XX ст. реалізували ще одну форму висвітлення народних звичаїв та обрядів. Це тематичні експозиції в інтер'єрах хат та інтер'єрі садиб. Вони тимчасові, тривали рівно стільки скільки атрибутація свята тривала в дійсності.

Атрибутовані свята „Великдень", „Земна неділя", „Спас", „Сухий четвер", обряд „Одруження комина" на свято Симона Стовпника.

Атрибутація свята Зеленої Неділі надзвичайно багата і живописна. Все тільки-що зрубані, зрізані гілки дерев, квіти, запашні трави в захисну силу яких вірили в давнину. Від чародійства, від злих сил вони мали захистити садибу, сім'ю, тварин. Гілки клена ( дуба, липи, осокора, осики, ясеня) закріплені у воротях, хвіртках, над дверима у стріхах хат, повіток, сажків, перед порогом, у сінях над дверима хати і прихатньої комори, а в хаті за іконами, портретами, на покуті, за сволоком, на стінах між вікнами. А на вікнах по кутках стоять пучки гав’яру (аір), любистку, полину. Зелена трава, а також чебрець, полин, гав’яр устеляють долівку в хаті та сінях. На столі - хліб-сіль, свічка, глечик з букетом півонії, лілії, пижми.

А на майдані в центрі музею-села основний атрибут Зеленої Неділі, характерна для Переяслава „віха". Біля „віхи" відбувається етнографічне свято. Атрибутація тематичної експозиції „Великдень" триває три дні і передбачає нанесення хреста від страсної свічки на воротях, одвірках, на стелі перед порогом та покуті, наявності на столі в мисках крашанок, писанок, на тарілках паски.

На свято „Спаса" (19 серпня) в експозиції поміщають всі ті фрукти, овочі, злаки, що носять до церкви на посвяту.

14 вересня на свято Симона Стовпника у поліській хаті II Пол XIX ст. з х. Вабля Бородянського р-ну Київської обл. атрибутується обряд „одруження комина". Комин причепурений рушниками, поясами, квітами. Стіл зі свого традиційного місця на покуті виноситься до печі.

У четвер після Зеленої Неділі - сушили скрині. В цей день на тинах, на латах викладали одяг, рушники, килими.

Тематичні експозиції супроводжують розповіді екскурсоводів та експозиційні тексти.

Тематичні експозиції вносять різноманітність, викликають велику зацікавленість відвідувачів, сприяють кращому сприйняттю і розумінню народних звичаїв, свят та обрядів, допомагають осягнути сутність неоціненних скарбів духовної спадщини українського народу.